Tuesday 28 June 2011

serenity... Effort...

Ikhtiar...
aku x pernah putus berikhtiar...
selain dari pergi berubat...
aku lebih suka mendekatkan diri dengan Allah...
bersujud kepada Nya..... 
memberikan satu perasaan yang amat mendamaikan...
tak terucap dgn kata-kata....



usaha...
ya...aku selalu berusaha....


selalunya aku akan bersolat taubat dan bersolat hajat...
hampir setiap hari selepas magrib....
selalunya aku akan membaca alquran dan x pernah putus mengamalkannya sejak aku di Uni lagi....


selalunya di Uni dulu aku berterawih di masjid Uni ..... memang menjadi kesukaan ku untuk melakukannya...
di Uni dulu aku pernah jua melakukan solat tasbih...kerap ...


pernah...
aku melakukan Qiamulail iaitu melakukan solat tahajjud, solat taubat, solat hajat, dan disudahi dgn solat witir....
setahun lebih aku melakukan sehingga penyakit M ku dtg menjadikan amalan itu aku lakukan berselang seli kemudian terhenti seketika.... 


kini...
aku mengamalkan solat Dhuha....
yang dulu aku rasakan...
aku tidak tahu melakukan...
percubaan pertama membuahkan semangat yang berkobar untuk melakukan sekerap yang mungkin....insyaAllah....


namun...
solat taubat, solat hajat, bacaan alquran tetap aku amalkan....
bukan semata-mata utk anugerah yang ku tunggu...
tapi lebih kepada untuk....
kekuatan diri....
keyakinan...
keselamatan....
keampunan....
ketenangan...
keredhaan....
kebahagiaan...
. . . . . . . . .................................






No comments:

Post a Comment